Przyszłość samochodów spalinowych w Europie została przesądzona – od 2035 roku w państwach członkowskich UE będzie można rejestrować wyłącznie samochody napędzane paliwami alternatywnymi. Znaczący wzrost ilości pojazdów elektrycznych oraz zmiany w infrastrukturze wyraźnie potwierdzają nadchodzące zmiany. Jak to wygląda w Polsce? Dokąd zmierza branża EV w naszym kraju – na te pytania odpowiadają eksperci naszej firmy i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Pod koniec października 2022 r., w Polsce były zarejestrowane łącznie 59 564 osobowe i użytkowe samochody z napędem elektrycznym. Przez pierwsze dziesięć miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 47% więcej niż w  analogicznym okresie 2021 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez PZPM i PSPA. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za ok. 50% tej części floty pojazdów, a pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Rosnąca liczba samochodów elektrycznych wiąże się ściśle z rozwojem infrastruktury. Pod koniec października 2022 r. w Polsce funkcjonowało 2494 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4821 punktów). 28% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W październiku uruchomiono 34 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (83 punkty).

Rozwój elektromobilności to prawdziwa rewolucja w przemyśle motoryzacyjnym. Warto zatem zwrócić uwagę na pełen ekosystem rozwiązań i usług dedykowanych rynkowi EV (np. produkty finansowe, ubezpieczeniowe i assistance). Nasza firma jest jednym z czołowych europejskich dostawców, którzy już teraz oferują rozwiązania assistance dedykowane elektromobilności.

- „Obsługujemy w Polsce największych producentów samochodów, którzy bardzo mocno inwestują w elektromobilność. Mam na myśli: Grupę Volkswagen (na szczególną uwagę zasługuje obsługa całej rodziny pojazdów ID), Grupę Renault i Forda. Nasi Klienci oczekują, że zapewnimy mobilność także kierowcom samochodów elektrycznych. Tak więc od lat konsekwentnie dostosowujemy się do zmian na rynku motoryzacyjnym po to, aby zapewnić kierowcom bezpieczne i wygodne korzystanie z aut elektrycznych oraz minimalizować koszty obsługi assistance producentów, firm ubezpieczeniowych czy leasingowych” – wyjaśnia Waldemar Kułagowski, Dyrektor Sprzedaży ARC Europe Polska.

Standardy

Obecnie nadal brak jest spójnej europejskiej legislacji w zakresie obsługi samochodów elektrycznych. Dotyczy to większości lokalnych rynków UE, w tym Polski. Oznacza to, że do realizacji usług związanych
z interwencjami w przypadku awarii i kolizji/wypadków wykorzystuje się standardowe procedury, które nie uwzględniają zagrożeń związanych z uszkodzeniem instalacji wysokiego napięcia (nawet 800V) czy akumulatorów trakcyjnych.

- „ARC Europe od kilku lat wdraża strategię i własny ogólnoeuropejski ekosystem assistance EV. Jego najważniejszymi elementami są: wsparcie e-kierowcy, assistance samochodów EV (naprawa zdalna
i na drodze, holowanie, zapewnienie mobilności) oraz własny system szkoleń i certyfikacji pracowników pomocy drogowej. Realizujemy też wyjątkowy projekt szkoleniowy w firmie. Wszyscy nasi pracownicy, niezależnie od działu, są szkoleni z zakresu elektromobilności. Szkolenie >>Elektryczna rewolucja<< jest przykładem jedynej takiej inicjatywy w branży, której celem jest zapoznanie pracowników z podstawowymi zagadnieniami dot. samochodów elektrycznych. Projekt zrodził się w Polsce i aktualnie zostaje wdrażany w naszej siedzibie głównej w Brukseli.”
– dodaje Paweł Zawisza, Dyrektor Operacyjny ARC Europe Polska.

Właściwa eksploatacja elektryków to podstawa

Zapewnienie zdalnego wsparcia dla kierowcy jest szczególnie istotne, gdy mówimy o osobach, które pierwszy raz przesiadły się do auta elektrycznego z samochodu o silniku spalinowym. Auta EV mają bardziej zaawansowaną elektronikę, dodatkowe systemy związane z obsługą napędu i aplikacje mobilne wspierające kierowcę. Korzystania z samochodu elektrycznego na co dzień trzeba się nauczyć.

Nasza firma chętnie dzieli się taką wiedzą lub wspiera klientów bezpośrednio np. poprzez call center. Warto zwrócić uwagę na podstawowe zasady takiego użytkowania. Przede wszystkim prędkość – jeśli poruszamy się przepisowo w przestrzeni miejskiej to zasięg pojazdu jest zgodny z tym, który deklaruje producent. Wyjazd „w trasę” oznacza dokładne planowanie podróży z uwzględnieniem stacji ładowania, jeśli chcemy podróżować z prędkościami 120 -130 km/h. Warto także zwrócić uwagę na wpływ warunków atmosferycznych, które istotnie decydują o zasięgu pojazdu elektrycznego. W okresie letnim (+20*C) może być nawet o 100km większy niż w okresie zimowym (-10*C). Z drugiej strony korzystanie z klimatyzacji w trakcie upałów znacznie obniża zasięg elektryka. Samochód elektryczny podczas postoju również zużywa energię elektryczną, w zależności od modelu. Postój około tygodnia przy -10*C oznacza rozładowanie 6%, postój przy około 25*C ilości rzędu 3-4%. Dlatego też, jeśli to możliwe, powinno się w miarę możliwości trzymać pojazd elektryczny w garażu o relatywnie stałej temperaturze. Koszty przeglądów eksploatacyjnych w ASO (okres eksploatacji do ok 150 tys. km.) jest nawet pięciokrotnie mniejszy niż w przypadku pojazdów z silnikiem spalinowym. Nie bójmy się zatem powierzyć serwisu i obsługi pojazdu elektrycznego autoryzowanemu serwisowi.

Przyszłość EV w Polsce

Dane PSPA wskazują jednoznacznie na wzrost zainteresowania elektromobilnością w Polsce. Zdecydowany progres jest widoczny w obszarze flotowym oraz lekkich pojazdów użytkowych – na co wskazują statystyki Stowarzyszenia. Nie ma najmniejszej wątpliwości, że elektryczna przyszłość już nadeszła i jej dalszy rozwój w naszym kraju jest jedynie kwestią czasu. Doskonale rozumieją to nasi specjaliści, którzy przygotowali się na rewolucję, samodzielnie tworząc odpowiednie standardy. Firma jest gotowa do pełnej obsługi assistance pojazdów elektrycznych, których stale przybywa na naszych drogach. Wskazujemy także na bardzo istotny aspekt edukacji, czy wsparcia, jakie powinien otrzymać nowy użytkownik auta elektrycznego. Dotyczy to zwłaszcza osób, które przesiadły się z pojazdów napędzanych konwencjonalnie.

Elektryczna przyszłość według ekspertów ARC Europe Polska i PSPA
Wróć do Bloga