Dynamiczny rozwój elektromobilności w Polsce to już zjawisko powszechne. Dotyczy ono wzrostu liczby zarejestrowanych aut elektrycznych, systematycznie pojawiających się premier samochodów jak i rosnącego zainteresowania tematem ze strony konsumentów. We właściwej eksploatacji elektryka pomoże 10 zasad użytkowania tego rodzaju samochodów, stworzonych przez ekspertów naszej firmy.

„Elektryczny” assistance

Powszechnie przyjmuje się, że samochód elektryczny działa dokładnie tak samo, jak samochód z silnikiem spalinowym, z tą różnicą, że do napędu wykorzystuje energię elektryczną. „To tylko częściowo prawda. Co do zasady użytkowanie samochodu elektrycznego jest zbliżone do pojazdów z silnikiem spalinowym, jeżeli myślimy o jego obsłudze z punktu widzenia kierowcy. Jest jednak wiele różnic, które mogą powodować zakłopotanie nawet najbardziej doświadczonych kierowców. Oprócz kwestii technicznych i konstrukcyjnych EV, obsługujemy zgłoszenia dotyczące pojawiających się kontrolek i komunikatów, z którymi kierowcy >>spalinówek<< nie mają do czynienia.” - komentuje Mikołaj Siwecki, Kierownik Sieci w ARC Europe Polska.

- „Zapewnienie zdalnego wsparcia dla kierowcy jest szczególnie istotne, gdy mówimy o osobach, które pierwszy raz przesiadły się do auta elektrycznego z samochodu o silniku spalinowym. EV mają bardziej zaawansowaną elektronikę, dodatkowe systemy związane z obsługą napędu i aplikacje mobilne wspierające kierowcę. Korzystania z samochodu elektrycznego na co dzień trzeba się nauczyć. Wsparcie kierowcy na tym etapie może okazać się kluczowe do minimalizacji kosztów assistance związanych z holowaniem czy zapewnieniem mobilności i satysfakcji klienta." – dodaje Mikołaj Siwecki.

10 zasad właściwego korzystania z pojazdu elektrycznego

•     Pamiętajmy, że wpływ na zużycie energii w baterii ma sposób w jaki poruszamy się pojazdem. W przypadku korzystania z dróg krajowych i autostrad oraz jeździe z prędkością rzędu 120-130km/h szacunkowy zasięg może być krótszy nawet o 30-40% od tego, jaki dystans moglibyśmy pokonać w mieście. Warto o tym pamiętać np. w planowaniu dłuższych podróży.

•     Zasięg pojazdu może być różny w zależności od warunków atmosferycznych. W okresie letnim (+20*C) może być nawet o 100km większy niż w okresie zimowym (-10*C). Z drugiej strony korzystanie z klimatyzacji w trakcie upałów znacznie obniża zasięg pojazdu elektrycznego.

•      W zależności od modelu, EV zużywa energię elektryczną również podczas postoju. Zaparkowany przez tydzień samochód przy temperaturze -10*C oznacza rozładowanie baterii o około 6%, natomiast postój przy 25*C może wiązać się z wyczerpaniem baterii rzędu 3-4%. Dlatego też, jeśli to możliwe, powinno trzymać się pojazd elektryczny w garażu o relatywnie stałej temperaturze.

•       Przy skrajnych upałach dobrym rozwiązaniem byłoby zrezygnowanie z szybkiego ładowania by nie doprowadzić do nadmiernego przegrzania się baterii.

•      Ładowanie pojazdu za pomocą ładowarek miejskich (publicznych) może być dwu, trzy, a w skrajnych przypadkach nawet czterokrotnie droższe niż podczas ładowania z ładowarki domowej. Zatem – ładujmy samochód zawsze w domu.

•      Koszty przeglądów eksploatacyjnych w ASO (okres eksploatacji do ok 150 tys. km.) jest nawet pięciokrotnie mniejszy niż w przypadku pojazdów z silnikiem spalinowym. Nie bójmy się zatem powierzyć serwisu i obsługi pojazdu elektrycznego autoryzowanemu serwisowi. Dodatkowym argumentem niech będzie fakt, że pracownicy serwisu są dokładnie przeszkoleni z obsługi tej relatywnie nowej technologii.

•       Należy zwrócić szczególną uwagę na dobór opon w przypadku samochodu elektrycznego, a konkretnie poziom emitowanego przez nie hałasu oraz wartości obciążeń (pojazd elektryczny jest znacznie cięższy od klasycznego – spalinowego). Podczas podróży słychać głownie szum opon – przy dłuższej podróży może być męczący i wpływać na dyskomfort podróżujących.

•         O ile pojazd na to pozwala, warto czasem wyłączyć w pojeździe rekuperację (odzyskiwanie energii) i skorzystać z hamulca tradycyjnego – hydraulicznego. Ma to za zadanie oczyszczenie tarczy i klocków z pyłu i rdzy. Zabieg ten pozwoli na dłużej utrzymać hamulce w pełnej sprawności.

•        W przypadku niektórych pojazdów (np. KIA) podczas podróżowania warto zaznaczyć w nawigacji stację ładowania, w której planujemy ładować baterię. Systemy pokładowe pojazdu odpowiednio wcześniej schłodzą lub ogrzeją baterię do optymalnych warunków (w tym przypadku docelowa temperatura to 22*C).

•         Producenci samochodów elektrycznych wyposażonych w baterię Li-ion, zalecają wykorzystywanie baterii w przedziale 20-80%. Ma to za zadanie spowolnić degradację ogniw, przy jednoczesnym wydłużeniu żywotności baterii. Ładowanie do „pełna” zaleca się tylko w przypadku długich podróży.

10 zasad prawidłowego korzystania z pojazdu elektrycznego według ARC Europe Polska
Wróć do Bloga